24/11/2016

Oscar-shortlist bevat tien korte animatiefilms

De films die dit jaar een gooi doen naar de Oscar voor de Beste Korte Animatiefilm zijn bekend. Bij de Academy of Motion Picture Arts and Sciences werden 69 films ingediend. Daarvan hebben er tien de eerste voorronde van het selectiecomité overleefd.

OscarOp de shortlist vinden we geen werk uit Nederland of België terug, maar wel uit andere Europese landen. Frankrijk en Tsjechië zijn vertegenwoordigd, maar het leeuwendeel van de animatiefilms bestaat uit producties uit Amerika of Canada.

Naast de gebruikelijke aanwezigheid van creaties van grote studio’s vinden we op de onderstaande lijst ook een aantal films van mensen die voor Disney of Pixar werk(t)en, maar in hun vrije tijd zelf iets maakten of de overstap waagden naar een andere studio.

Van de tien korte animatiefilms in dit bericht zullen er uiteindelijk vijf worden genomineerd, afhankelijk van de punten die ze krijgen van de leden van de Short Films and Feature Animation-afdeling van de Academy. Zij mogen pas stemmen als ze alle korte films hebben bekeken, om een zo goed mogelijk oordeel te kunnen vellen.

Eerder deze maand deelden we al een overzicht van het recordaantal – niet minder dan 27 – avondvullende bioscoopfilms die strijden om de Oscar voor Beste Animatiefilm. De Oscarnominaties worden bekendgemaakt op 24 januari 2017. De uiteindelijke winnaars worden onthuld tijdens een feestelijke ceremonie van de 89e Academy Awards op 26 februari 2017.

Overzicht van de tien korte geanimeerde Oscarkandidaten

Blind Vaysha

Blind VayshaMedium: 2D
Regie: Theodore Ushev
Studio: National Film Board of Canada

Vaysha is niet zoals de andere meisjes. Ze heeft een groen oog en een bruin oog, maar dat is niet het bijzonderste: haar linkeroog ziet alleen het verleden, terwijl haar rechter enkel de toekomst ziet. De vervloekte gave zorgt ervoor dat Vaysha niet in het heden kan leven. Verblind door wat was en wat zal zijn, zit ze vast tussen twee tegenstrijdige momenten. De geanimeerde metafoor over tijdloze wijsheid en schoonheid werd met ‘digitale linocuts’ gemaakt op een Cintiq door Theodore Ushev, een Bulgaar die al jaren in Canada werkt. De korte film verscheen ook in stereoscopisch 3D.

Borrowed Time

Borrowed TimeMedium: 3D
Regie: Andrew Coats en Lou Hamou-Lhadj
Studio: Quorum Films (Verenigde Staten)

Wanneer een oude, gekwelde sheriff terugkeert naar de plek waar zich vroeger een tragische gebeurtenis afspeelde, komen de traumatische herinneringen uit zijn jeugd weer naar boven. Animator Coats en character artist Hamou-Lhadj – die voor Pixar aan kaskrakers zoals Brave en Inside Out werkten – maakten in hun vrije uurtjes hun eigen avontuur. Het duurde vijf jaar, maar ze konden wel een deel van de studio’s technische middelen gebruiken en op de hulp en het advies van ervaren collega’s rekenen.

Happy End

Happy EndingMedium: 2D
Regie: Jan Saska
Studio: FAMU (Tsjechië)

Een zwarte komedie over de dood met een happy ending. Zo wordt de korte film omschreven die Jan Saska maakte als afstudeerfilm aan de Film and TV School of the Academy of Performing Arts in Praag. Hij maakte naar eigen zeggen een typisch Tsjechische schertsvertoning met morbide humor over jagers, een man op een tractor, een discojongen en dronkaards. Iemand die overreden wordt door een oude Škoda? Moet kunnen.

The Head Vanishes

The Head VanishesMedium: 3D
Regie: Franck Dion
Studio: Papy3D Productions, National Film Board of Canada, ARTE (Frankrijk, Canada)

Jacqueline heeft haar hoofd er niet helemaal bij, maar ze is vastbesloten om naar het station te gaan en de trein te nemen naar de kust, zoals ze elke zomer doet. Ze is een grote meid, dus dat kan ze heus wel alleen. Toch wordt ze dit jaar gevolgd door een of andere vreemde vrouw die beweert dat ze haar dochter is. Une Tête Disparaît is een ontroerend en poëtisch portret van een aftakelende vrouw die met dementie kampt.

Inner Workings

Inner Workings (Walt Disney)Medium: 3D
Regie: Leo Matsuda
Studio: Walt Disney (Verenigde Staten)

Het verhaal speelt zich af in het lichaam van Paul. Op weg naar zijn werk barst een innerlijke strijd los tussen zijn logische en zijn emotionele kant. Het speelse hart wil plezier maken, maar mag dat niet van het rationele brein. De twee organen zijn het zelden met elkaar eens, maar toch moet Paul leren om een goed evenwicht te vinden tussen zijn dagelijkse kantoorbaantje en de avonturen die hem wachten op het strand. Voor de film, die voor Moana draait in de bioscoop, haalde Matsuda inspiratie uit zijn eigen leven: hij heeft strikte, Japanse roots die vaak in contrast staan met de frivole, culturele gewoontes van Brazilië, waar hij opgroeide.

Once Upon a Line

Once Upon a LineMedium: 2D
Regie: Alicja Jasina
Studio: USC (Verenigde Staten)

Het saaie leventje van een zwart-witte man wordt helemaal op zijn kop gezet wanneer hij verliefd wordt op een kleurrijke vrouw. Intense emoties komen naar boven en geleidelijk aan neemt ze zijn hele leven over, tot het allemaal uit de hand loopt. De van oorsprong Poolse animator maakte de korte film tijdens haar studie aan de University of Southern California. Met Once Upon a Line won ze eerder dit jaar de gouden medaille in de animatiecategorie van de Student Academy Awards.

Pear Cider and Cigarettes

Pear Cider and CigarettesMedium: 2D
Regie: Robert Valley
Studio: Massive Swerve Studios en Passion Pictures (Canada en het Verenigd Koninkrijk)

Techno Stypes houdt van drinken, roken en vechten. Al zou hij dat beter niet doen, want hij is ziek en slechts een schim van wat hij vroeger was. Zijn vader heeft een vriend van hem twee opdrachten gegeven: Techno van de fles houden zodat hij een nieuwe lever kan krijgen en hem terug naar huis brengen. Makkelijk wordt het niet. De langste film op deze shortlist (35 minuten) is gebaseerd op het leven van een vriend van Robert Valley, een Canadese animator die alles in zijn eigen stijl en op zijn eigen manier animeerde in Photoshop. Het resultaat werd na lang zwoegen in 2016 afgewerkt met de steun van een crowdfundingcampagne op Kickstarter.

Pearl

PearlMedium: 3D
Regie: Patrick Osborne
Studio: Google Spotlight Stories en Evil Eye Pictures (Verenigde Staten)

Op de deuntjes van het liedje No Wrong Way Home reizen een gitarist en zijn dochter met hun tweetjes door het land om hun muzikale dromen na te jagen. Aan de hand van flashbacks krijg je het gezins levensverhaal te zien; zowel de personages als de auto worden ouder. Pearl is een van de 360°-animatiefilms die de voorbije jaren geproduceerd werden voor Google om een soort virtual reality-beleving te creëren (zie film). Patrick Osborne won in 2015 al een Oscar voor Feast, het geanimeerde hondenfilmpje dat hij bij Walt Disney maakte.

Piper

Piper (Pixar)Medium: 3D
Regie: Alan Barillaro
Studio: Pixar (Verenigde Staten)

Het schattige verhaal volgt Piper, een ‘sandpiper’ (strandloper). De jonge vogel heeft honger, maar om eten te vinden aan de kustlijn moet ze het veilige nest van haar moeder verlaten en haar angst voor het water overwinnen. Verse schelpdieren liggen op het strand voor het grijpen, maar worden steeds overspoeld door gevaarlijke golven. De korte film draaide voor Finding Dory en was het regiedebuut van Alan Barillaro, een animator die bij Pixar eerder aan toppers zoals Monsters University, Brave, The Incredibles en Wall-E meewerkte.

Under Your Fingers

Under Your FingersMedium: 2D
Regie: Marie-Christine Courtès
Studio: Vivement Lundi! en Novanima (Frankrijk)

Op de dag dat haar grootmoeder gecremeerd wordt, graaft de jonge meid Emilie in de bitterzoete herinneringen van haar oma: het dorpje Hoa in Indochina, de romantische ontmoeting met de Franse kolonist Jacques, de geboorte van haar dochter Linh, het tragische vertrek uit haar land en de aankomst in een kamp in Sainte-Livrade, waar uitheemse vrouwen werden uitgebuit. Tussen de herinneringen, dans, woede en traditionele rituelen door moet Emilie haar afkomst leren aanvaarden. Sous Tes Doigts – gemaakt met behulp van rotoscopie – werd eerder dit jaar genomineerd voor de Cartoon d’Or, een prijs voor de beste korte animatiefilm van Europa.

Geplaatst door onder Awards, Films