Lessen van art director François Moret
De art director van A Monster in Paris bezocht het Holland Animation Festival en gaf het publiek een aantal interessante opmerkingen mee om over na te denken.
Highlight van het Holland Animation Film Festival dit jaar was een seminar over de vormgeving van geanimeerde langspeelfilms. Fransman François Moret, art director van A Monster in Paris, ging uitvoerig in op het belang van het ontwerpproces in een avondvullende animatiefilm. Hieronder een opsomming van de meest opvallende lessen die hij meegaf aan het publiek.
De rol van een art director is niet om te doen wat hij zelf mooi vindt, maar om het beeld dat de regisseur in zijn hoofd heeft te realiseren.
Geef al je karakters grafische representatie mee. ‘Rond’, ‘rommelig’ en ‘groen’ bijvoorbeeld, of ‘strak’, ‘opgeruimd’ en ‘paars’. Dit werkt als een gids voor je gehele film; karakters, props, achtergronden, lichtval en color boards. Dit helpt je enorm als art director bij het maken van beslissingen, en het helpt je publiek om te ‘lezen’ wat de regisseur wil vertellen.
Concept art maken is van groot belang. De uiteindelijke look van de film kan daarna nog verschillende malen veranderen, maar de concept art kun je altijd als gids gebruiken omdat de gewenste sfeer daar al in gegrepen is.
A Monster in Paris werd gerealiseerd met een budget van 20 miljoen euro – een klein budget voor de CGI-kwaliteit die we wilden bereiken. Om geld in de CGI fases te besparen maakten we heel veel 2D concept art. Het is bijvoorbeeld veel goedkoper om de lichtval in 2D concept art aan te passen dan in CGI. Vervolgens werd de lichtval dan exact nagemaakt in CGI.
Bioscoopdistributie is niet de enige lucratieve vorm. A Monster in Paris speelde niet in Amerikaanse bioscopen, maar kreeg wel succes in Amerika. Namelijk een paar jaar later toen de film verkrijgbaar werd via iTunes.
(Concept art: Christophe “Zébé” Lourdelet, inkleuring: Patrice Suau)
|