30/03/2015

Primitieve humor in Evolution Man

Dit jaar wordt een van Frankrijks duurste animatiefilms verwacht: Pourquoi j’ai pas mangé mon père (letterlijk: Waarom heb ik mijn vader niet opgegeten). De prent van bijna veertig miljoen euro werd gemaakt met behulp van motion capture, een techniek waarbij de bewegingen van echte acteurs als basis worden gebruikt voor computergeanimeerde karakters.

Jamel DebbouzeAan de basis ligt The Evolution Man – Or, How I Ate My Father, een komisch boek van de Britse schrijver Roy Lewis over de zoon van de eerste man die het vuur ontdekte. Aan de Franse titel van de film werd het woordje ‘niet’ toegevoegd, wat er wellicht op wijst dat er in deze vrije adaptatie geen familielid wordt opgegeten. De Engelse titel van de film is gewoon Evolution Man.

De populaire Franse acteur en comedian Jamel Debbouze (zie foto) bewerkte het script en maakte zijn debuut als regisseur. Hij sprak ook de stem van Edward in en baseerde het hoofdpersonage op zichzelf. Zo verstopt Debbouze zijn gehandicapte rechterhand vaak in zijn broekzak tijdens optredens. In de film loopt het karakter ook zo rond en zorgde een ongeluk zelfs voor een ware evolutie: omdat de jonge aapmens na een val een van zijn ‘voorpoten’ brak, moest hij rechtop staan en op twee benen leren lopen om te overleven.

Pourquoi j'ai pas mangé mon pèreHet verhaal speelt zich twee miljoen jaar geleden af. De schriele, zwakke Edward maakt na zijn geboorte weinig indruk op zijn familie. Ze willen hem opofferen, maar hij overleeft het en wordt geadopteerd door de vriendelijke aapmens Ian. In zijn eentje is hij een gemakkelijke prooi, dus gebruikt Edward al zijn vernuft om te evolueren. Hij verbaast zijn soortgenoten met zijn ‘uitvindingen’, zoals het vuur, de jacht, moderne woningen, liefde en hoop.

Op 8 april 2015 wordt het resultaat in de Franse bioscopen verwacht. Het maffe personage Vladimir (uiterst rechts op de poster) kreeg de stem van Louis de Funès. Die beroemde acteur is al meer dan dertig jaar overleden, maar werd op virtuele wijze weer tot leven gebracht. Daarvoor zijn onder andere oude beeld- en klankopnames uit de film La folie des grandeurs (1971) gebruikt. Of deze prent aan andere Franse producties kan toppen, valt nog af te wachten. Visueel scoort de prent wat mij betreft minder goed. Hopelijk kan het grappige verhaal dat compenseren.

Trailer en spotjes voor Pourquoi j’ai pas mangé mon père

(Via Lyricis)

Geplaatst door onder Films, Trailers