02/04/2012
|
Interview met animatiemaker Max Hattler
Twee weken geleden liepen we animatiemaker Max Hattler tegen het lijf op het Go Short-festival. Natuurlijk grepen we die kans aan om even met hem te kletsen.
Max Hattler is, afgezien van het feit dat ook hij graag op zijn zolderkamer in zijn eentje zit te werken, geen typische animator. Zijn films bevatten geen klassieke narratieve vertelling, ideeën komen vaker voort uit een grafisch idee dan uit een plot met karakters. Eigenlijk heeft Hattler ook gewoon een hekel aan het langdurige proces dat bij (narratieve) animatie komt kijken. Het is juist deze afkeer van narratieve animatiefilm die leidt tot de unieke stijl van deze creatieve duizendpoot. Door zijn intuïtieve manier van werken ontstaan er onconventionele vertelstructuren. Maar hoe is deze intuïtieve manier van werken tot stand gekomen?
Tijdens een studie media en communicatie maakte Max kennis met animatie, voor hem perfect om zijn interesses in grafisch ontwerp, bewegend beeld en muziek te kunnen combineren. “Maar dan vroegen ze me om een storyboard te maken…” zegt Max, die niet echt blij kijkt bij het terugdenken eraan. Eigenlijk kwam het pas na school dat hij besloot zijn gewenste werkwijze te omhelzen er ermee te gaan experimenteren. Tegenwoordig werkt Max ook meer als regisseur en laat hij het puur technische gedeelte deels uitvoeren door anderen.
Na een lunch en een hard nodige koffie is Max klaar voor het retrospectief over hemzelf, wat als één van de laatste voorstellingen op de planning van het festival staat. Echt uitrusten van de volle week Go Short is er niet bij. Het volgende project staat namelijk al weer voor de deur; een artist in residence-periode in Litouwen. Geïnteresseerd in meer? Op Max’ website zijn veel films in zijn geheel te zien, met een boel interessante achtergrondinformatie. (De portretfoto is van Akemi Kurosaka, de installatiefoto van Roelof Bos.) |